Ergernissen als belangrijke wegwijzers om te weten wat je wilt

Als er niet naar onze behoeften wordt geluisterd, als de dingen niet gaan zoals je wilt, als er niet aan je verwachtingen wordt voldaan kun je je gaan ergeren, je raakt geïrriteerd, gefrustreerd of wanhopig. En dat voelt niet goed. Hoe kunnen deze ergernissen toch belangrijke wegwijzers zijn om te weten wat je wilt? In dit artikel leer ik je 4 manieren om van je ergernis een voordeel te maken en hoe jouw ergernissen een wegwijzer zijn om te weten wat je wilt.

 

Ergernis als boodschapper

Ergernissen, irritatie, frustratie of wanhoop zijn misschien geen prettige gevoelens, maar ze hebben wel betekenis, want je voelt ze niet voor niets. Blijkbaar is er iets, dat jij heel erg belangrijk vindt dat niet gebeurt. Want waarom zou je je anders ergeren? Als het niet belangrijk voor je zou zijn, zou je je schouders kunnen ophalen, neutraal zijn of het misschien niet eens opmerken. Maar juist omdat je het belangrijk vindt maak je je er druk over.

Daarom zijn ergernissen, irritaties en frustraties een directe verwijzing naar je kwaliteiten, je behoeften en je verlangens. Stel je voor,  je houdt van daadkracht. En als iemand dan heel passief is, dan kun jij je daaraan gaan ergeren, het kan je frustreren als er niets tot stand komt. Als je houdt van orde en structuur en iemand in je omgeving is heel chaotisch, dan kun jij je eraan ergeren. Als jij heel behulpzaam bent en iemand anders denkt alleen maar aan zichzelf, dan stoor jij je hieraan.

Ergernissen verwijzen naar je kwaliteiten

Ergernissen, frustraties en irritaties hebben voor jou een belangrijke boodschap. En je kunt leren om hiernaar te luisteren, even naar binnen te gaan om te voelen, te kijken, te luisteren wat deze emotie jou wil vertellen en duidelijk wil maken. Vaak heb je de neiging om bij ergernissen en frustraties in je valkuil te stappen. Je gaat je eigen kwaliteit overdrijven om het probleem op te lossen. Als je van structuur houdt en er is chaos, dan los je dit op door nog meer structuur aan te brengen, waardoor anderen zich weer aan jou kunnen ergeren omdat je dan te statisch bent of te weinig flexibel.

4 Manieren om van je ergernissen een voordeel te maken

Je kunt je ergernissen dus gebruiken als boodschappers. Je kunt je ergernissen gebruiken voor het creëren van constructief gedrag, voor het verbeteren van de communicatie en samenwerking. En je kunt je ergernissen gebruiken om je grenzen aan te geven, je behoeften duidelijk te maken, te ontdekken wat je belangrijk vindt en wat je wilt.

Hieronder volgen 4 manieren om anders met je ergernissen om te gaan, zodat ze een voordeel worden in plaats van een nadeel.

  1. Als jij je bewust wordt van je ergernis en je besteedt aandacht aan de boodschap die deze ergernis heeft, in plaats van direct te reageren en daarmee in je valkuil te stappen, dan krijg je meer keuzemogelijkheden in je gedrag. Want handelen vanuit je valkuil is meestal niet constructief en levert stress op. Juist dat stapje terug doen levert overzicht en nieuwe inzichten op. Je kunt jezelf de vraag stellen: wat kan ik ook doen in plaats van me te ergeren, hoe kan ik de situatie ook bekijken? Hoe kan ik wel krijgen wat ik wil?
  2. In plaats van je ergernis te uiten, kun je de ander vertellen wat je belangrijk vindt. Je kunt je grenzen aangeven. Want als je automatisch in jouw valkuil stapt zonder aan te geven waarom, dan is de kans groot dat de ander zich aan jou gaat irriteren. Dan zit je in elkaars allergie en dat levert vaak alleen maar meer ergernis en conflict op. Door te benoemen wat je mist, wat je belangrijk vindt, of door je grenzen aan te geven, kan bij de ander begrip ontstaan.
  3. Als jij in je valkuil stapt kan dit ergernis bij anderen oproepen. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde. De valkuilen van andere mensen kunnen irritaties bij jou oproepen. In plaats van je te ergeren, zou je ook kunnen denken: welke valkuil laat de ander zien en hoe komt dat? Van welke kwaliteit laat die persoon nu teveel zien. Waar heeft de ander behoefte aan en krijgt hij niet? In plaats van rechtstreeks te reageren op het ‘vervelende’ gedrag dat iemand laat zien, kun je de ander vragen wat hij belangrijk vindt, waar hij behoefte aan heeft of wat hij mist.
  4. Stel jezelf de vraag: wat kan ik van de ander leren? Want onder de valkuil van de ander ligt misschien een kwaliteit die jij goed kunt gebruiken. Als jij van daadkracht houdt, vind je de ander al snel passief. Terwijl de kwaliteit van de ander misschien wel geduld is. En misschien kun jij soms wat geduldiger zijn om niet in je valkuil te stappen. En als jij geduld en daadkracht combineert, wordt jouw kwaliteit juist sterker in plaats van zwakker. Want door je kwaliteit te overdrijven, verzwakt je kwaliteit en ben je niet productief en constructief en kun je weerstand oproepen. Juist door geduld te ontwikkelen blijf je in balans en word je veel effectiever. Hetzelfde geldt voor de kwaliteit structuur en overzicht. Dan erger je je aan chaos. Maar de kwaliteit onder chaos is misschien wel flexibiliteit. En als jij structuur en flexibiliteit combineert, voorkom je je eigen valkuil van rigiditeit. Als je kwaliteit behulpzaamheid is, dan kun je je ergeren aan onverschilligheid. Maar de kwaliteit onder onverschilligheid is afstand nemen. En door wat afstand te nemen voorkom je betutteling.

De boodschap van deze stap is: je kunt het meeste leren van de mensen aan wie je je het meeste ergert.

 

Wil jij van je ergernissen een wegwijzer maken om te weten wat je wilt?

Wil jij je droom waarmaken, jouw kennis, passie en ervaring doorgeven? Van jouw ergernissen een wegwijzer maken om te weten wat je wilt?

Dan heb ik een prachtige online training voor jou ‘in 1 dag weten wat je wilt’. In deze training geef ik jou de 5 steppingstones om jouw levensweg te volgen. Ik leer jou hoe je ontdekt wat je wilt, hoe je gemakkelijker keuzes maakt die echt bij jou passen en hoe jij je hart volgt en vertrouwt op jouw innerlijk kompas.

Lees hier meer over deze leuke online training

 


Delen op Social Media
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Reageer