3 onbekende voordelen van mediteren

Natuurlijk ken je al veel  voordelen van mediteren. Maar ik geef je hier 3 voordelen van mediteren die wat minder bekend zijn. En deze 3 voordelen zullen direct je leven verbeteren én ze helpen je om mediteren moeiteloos te maken. Want vaak hebben we het te druk om 20 tot 30 minuten te mediteren. In dit artikel geef ik je praktische tips zodat je vaker kunt mediteren in je dagdagelijks leven zonder dat dit extra tijd en moeite kost.

 

mediterenheader

 

De bekende voordelen

Je krijgt meer innerlijke rust. Je leeft meer in het hier en nu. Je immuunsysteem wordt versterkt waardoor je gezonder wordt. Je krijgt meer energie. Je bent beter afgestemd op je intuïtie en je gevoel. Je komt dichter bij wie je werkelijk bent. Je bent vrolijker en minder snel geïrriteerd.

 

Maar wat zijn nu de onbekende voordelen…….

Het eerste onbekende voordeel van mediteren

Het positieve effect van goed ademen

Door te mediteren komt je ademhaling tot rust. En dit is heel belangrijk. Waarom? Met een rustige ademhaling doorbreek je het stresspatroon in je lichaam. Ons lichaam kent een natuurlijke stressrespons en dit wordt de Freeze-Flight-Fight respons genoemd.

Hoe werkt dat?

Op het moment dat er acuut gevaar dreigt reageert je lichaam onmiddellijk met het aanmaken van de hormonen cortisol en adrenaline. Dit zorgt ervoor dat al je bloed naar je ledematen wordt gestuurd. Je hartslag gaat omhoog en je gaat sneller ademen. Je organen én je brein krijgen daardoor minder bloed (daarom wordt je vaak vergeetachtig en kun je minder helder denken als je het te druk hebt).

Waarom doet je lichaam dat?

Stel jezelf eens voor als oermens op de savanne. En er komt ineens een grote leeuw vanuit het struikgewas. Je eerste reactie is een schrikreactie. Je houdt je adem in en je adem zit vast in je borst of je keel. Dit is de Freeze-respons, je bevriest even, heel even staat alles stil. Afhankelijk van de situatie kun je stokstijf blijven staan, ofwel in de Freeze-respons blijven,  in de hoop dat de grote leeuw jou niet ziet. Dit zie je in de natuur ook terug bij dieren die zich dan voor dood houden in de hoop niet opgemerkt te worden. Het kan ook heel goed zijn dat die grote leeuw jou allang heeft gezien. Als bevriezen geen optie is, besluit je razendsnel wat de volgende stap is: Vluchten of Vechten Flight or Fight . Vaak is onze 2e neiging om te vluchten, rennen voor ons leven. En als vluchten niet meer lukt dan gaan we vechten voor ons leven. En om te kunnen vechten of vluchten maakt ons lichaam adrenaline en cortisol aan. Deze stoffen zorgen ervoor dat zoveel mogelijk bloed naar onze ledematen (armen, handen en benen) wordt gestuurd, zodat je heel hard kunt weg rennen of kunt vechten. Ze zorgen ervoor dat we super alert zijn en direct in actie kunnen komen. Iedereen kent voorbeelden van rampsituaties waarin bovenmenselijke prestaties worden geleverd om jezelf of anderen in veiligheid te brengen, of dat je heel snel en adequaat handelt en je kind nog net op tijd opvangt voordat het de trap afvalt.

De Freeze-Flight-Fight-respons is dus een hele gezonde en belangrijke respons om ons lichaam te beschermen en in veiligheid te brengen.  Want daar is deze respons voor bedoeld. Het helpt ons te overleven onder bedreigende omstandigheden. En als we het hebben overleefd dan komen de adrenaline en cortisolproductie weer tot normale waarden en komen we weer tot rust.

De invloed van angst

De Freeze-Flight-Fight-respons wordt in gang gezet door angst. De angst om dood te gaan, de angst om het niet te overleven. En voor je lichaam is angst gewoon angst. En alle stressgevoelens (ja écht alle) hebben als basis angst. En het lichaam maakt geen onderscheid tussen een grote tijger of je baas die jou op het matje roept, of de angst voor een financieel verlies, of de angst voor een sollicitatiegesprek, of de angst voor het geven van een presentatie, of de angst om te falen, of de angst om er niet bij te horen. Op het moment dat jij angst (stress) voelt, reageert je lichaam direct met aanmaken van adrenaline en cortisol. Dit is een onbewust proces waar je geen invloed op hebt. Je kunt dit proces echter wel stopzetten, namelijk door te ADEMEN. Want de meeste situaties in ons dagdagelijks leven zijn niet levensbedreigend.

Ademen doorbreekt de stress-respons van ons lichaam

De allereerste reactie op angst is dat je adem omhoog gaat naar je borst of je keel en dat je sneller gaat ademen. Op het moment dat je je adem weer naar je buik brengt en je ademhaling tot rust brengt, is dit een signaal voor je lichaam dat het veilig is en dan komen de cortisol en adrenalineproductie weer tot rust én je lichaam komt dan weer tot rust. Dus, hoe vaker je goed en rustig ademhaalt, hoe meer rust en hoe minder stress je zult ervaren. En vanuit rust en zonder stress functioneer je moeitelozer, effectiever én efficiënter. Hierdoor ervaar je minder druk en heb je voor je gevoel meer tijd omdat alles sneller en efficiënter gaat. En dat wordt bedoeld met de uitspraak uit de Tao Te Ching: doen door niet te doen, Wu Wei.

Het goede nieuws

Je kunt op elk moment van de dag even stil staan bij je adem. Dat kost nauwelijks tijd. Het aller gemakkelijkste is om even diep adem te halen, even te zuchten. Dus op het moment  dat je stress voelt, slaak dan een zucht. Dat is al heel bevrijdend en daarmee kun je al de stress-respons onderbreken. En wat ook heel goed werkt is de 17-seconden-adem-meditatie. Deze leer ik je hieronder.

De 17-seconden-adem-meditatie

Om je natuurlijke stressrespons te doorbreken is het dus heel belangrijk om goed te ademen. Hier leer ik je de 17-seconden-adem-meditatie die jou helpt om beter te ademen en meer tot rust te komen.

Hoe werkt het?

Kijk naar een punt in de ruimte (zonder er echt naar te kijken) en breng je aandacht naar je buik (het liefst zo laag mogelijk) en breng je ademhaling hier naar toe. En adem 3 tot 4 x rustig in en uit (dit is ongeveer 17 seconden).

Aanvullingen die je tegelijkertijd kunt doen: Je kunt een hand op je buik leggen en naar je hand toe ademen. En laat bij elke uitademing je schouders hangen. En als het lukt ontspan je ook je nek en laat je je kaken los.

Doe dit een paar keer op dag

Als je dit een paar keer per dag doet zal je leven al veranderen, je zult echt minder stress ervaren, meer rust en meer tijd krijgen. Gebruik hiervoor natuurlijke momenten, zodat ze in je dagdagelijks ritme passen en het gemakkelijk en moeiteloos gaat. Bijna niemand houdt het vol om elke dag 20 minuten te mediteren, want daar hebben we geen tijd voor. Dus zorg ervoor dat goed ademen een gewoonte wordt.

Wanneer kun je dit allemaal doen

Je kunt deze 17-seconden-adem-meditatie doen op het moment dat je voor het stoplicht staat, voor de kassa wacht, aan de telefoon moet wachten als er nog zoveel wachtenden  voor je zijn,  als je op de wc zit, als je aan het tandenpoetsen bent, als je aan het douchen bent, als je een taak hebt afgerond en voordat je aan een nieuwe taak begint of een kopje koffie drinkt. Maak het jezelf gemakkelijk en kies natuurlijke momenten, want dan kun je het gemakkelijk volhouden en wordt het al snel een automatisme

Tweede onbekende voordeel van mediteren

Mediteren verhoogt je trillingsfrequentie

Alles in het universum is trilling, daar zijn alle wetenschappers het inmiddels over eens. En deze trilling is ook natuurkundig meetbaar. En gelijksoortige trillingen trekken elkaar aan. Dat is de universele wet van resonantie. Dat betekent dat lage energieën of lage trillingen ook lagere energieën/trillingen elkaar aantrekken. En hoge energie/hoge trillingen trekken ook hoge energieën/trillingen aan. Woorden, gedachten  en emoties hebben ook een trillingsfrequentie.  Wees je er dus van bewust dat jouw gedachten en emoties gelijksoortige gebeurtenissen in je leven aantrekken. Dat is de law of attraction.

Woorden met een lage trillingsfrequentie zijn bijvoorbeeld woede, haat, schaamte, schuldgevoelens, angst en wrok. En deze energieën verzwakken je niet alleen maar trekken ook meer van hetzelfde aan. Woorden en gedachtes met een hoge trillingsfrequentie zijn liefde, dankbaarheid, vreugde, harmonie, vrede en vriendelijkheid. Als je meer van deze gedachtes en emoties hebt versterken deze jou én ze trekken soortgelijke situaties in je leven aan! En dat niet alleen, de lagere frequenties kunnen niet bestaan binnen de hogere frequenties, ze verdwijnen gewoon. Net zoals het licht onmiddellijk duisternis verdwijnt. Als je in een donkere ruimte een kaars aandoet is het niet meer donker.

Dus hoe hoger je frequentie, hoe meer geluk, overvloed, vrede, liefde en harmonie je zult ervaren. En belemmerende overtuigingen en problemen zullen minder vat op je hebben.

Je kunt met behulp van meditatie en contemplatie je trillingsfrequentie verhogen. Door je af te stemmen op je innerlijke bron en de bron van het universum. Door je gedachten bewust te richten op woorden, emoties, gevoelens en onderwerpen met een hoge trillingsfrequentie. Ook kom je door mediteren meer in contact met wie je werkelijk bent, je gevoel en je intuïtie. En ook dat verhoogt je trillingsfrequentie. Daarom staat het verhogen van je trillingsfrequentie In mijn 7-minuten-meditaties centraal. Lees hierover meer aan het einde van dit artikel.

Derde onbekende voordeel:

ook kort mediteren heeft effect!

Bij mediteren denk je al gauw aan 20 tot 30 minuten de tijd nemen om rustig te zitten of te liggen. En dat werkt ook heel erg goed. Maar de meeste mensen hebben het te druk om dit werkelijk vol te houden. Met als gevolg dat je het helemaal niet doet. Maar ook kort mediteren heeft ontzettend veel effect. Als je alleen maar een paar keer per dag op je adem let en de 17-seconden-meditatie doet dan verandert er al heel veel in je leven.

Ikzelf doe altijd een korte meditatie in de ochtend van ongeveer 5 tot 7 minuten. Op het moment dat de wekker gaat, stem ik mij heel bewust af op mijn innerlijke bron, de bron van het universum en de aarde en ik kies een affirmatie, of zin die op dat moment mijn leven ondersteunt. Daarmee verhoog ik al direct in de ochtend mijn trillingsfrequentie. En als de wekker voor de tweede keer gaat sta ik op en begin ik de dag veel rustiger en dat heeft een positief effect op mijn hele dag. Zo profiteer ik van de voordelen van mediteren zonder dat het mij extra tijd en moeite kost.

Een belangrijk doel van mediteren is, dat je innerlijke rust gaat ervaren, dat je in het hier en nu leeft. Dat je niet heen en weer geslingerd wordt door de waan van de dag. Maar kalmte ervaart in de hectiek van alledag. Dat je meer bij jezelf kunt blijven en meer contact krijgt met je intuïtie. En belangrijk om te weten is, dat je dit dus ook kunt bereiken door korte meditaties te doen. En een korte meditatie is veel gemakkelijker in te passen in ons dagelijks leven.

Doe mee aan de KIBA Boost – hét meditatiejaarprogramma dat jouw persoonlijke en spirituele groei een boost geeft

Wil jij ook het positieve effect ervaren van korte meditaties? Dan heb ik iets leuks voor jou. Mijn meditatieaarprogramma de KIBA Boost. Het programma dat jouw persoonlijke en spirituele groei een boost geeft. Je krijgt elke week een thema. De thema’s verhogen allemaal je lichtfrequentie en geven je persoonlijke en spirituele groei een boost. Alle thema’s komen ook terug in mijn ofline-jaarprogramma’s en zijn uit het leven gegrepen. Je ontvangt elke week een nieuw thema. Dit thema bestaat uit een korte krachtige teaching die je bewuste traint én je ontvangt een korte 7-minuten-meditatie die je onbewuste traint. Je bent op deze manier een week lang met een thema waardoor dit thema automatisch geintegreerd wordt in je leven. Je zult merken dat je door de korte 7-minuten-meditatie die je ‘s ochtends in de snoozetijd van je wekker doet, je dag anders begint. Je zet een intentie neer die doorwerkt. Ik start een paar keer per jaar dit online programma en je kunt 4 weken lang gratis meedoen. Het programma stopt dan automatisch. Wil je doorgaan? Dan ontvang je uiteraard alle informatie over hoe je je kunt opgeven.

Lees hier alles over mijn prachtige meditatie jaarprogramma KIBA Boost.

 

 


Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Reageer