7 Comments

  1. Frans Lengkeek schreef:

    Goedemiddag Sabine, er was een tijd dat ik mij abonneerde op vrijwel alle nieuwsbrieven over dit onderwerp.
    De gretigheid was zo groot dat ik alles wilde weten over bijvoorbeeld waarom er toch zo weinig mensen plezier beleven aan hun werk en daar ook nog genoegen mee nemen terwijl tijd ons meest kostbare bezit is.
    Die hele rij nieuwsbrieven heb ik langzamerhand opgezegd omdat er te veel herhalingen, open deuren of rationalisaties in werden verheerlijkt.
    Alleen jouw nieuwsbrief lees ik nog met aandacht.
    Je voelt blijkbaar feilloos aan wat er momenteel leeft en gaande is in onze samenleving en je weet daar begrijpend en overzichtelijk een tegenbeeld in te schetsen die hoop en kansen biedt.
    Deze slinger hang ik ook weer met plezier op, bedankt!

    • Sabine schreef:

      Wat leuk om te horen Frank dat je mijn nieuwsbrieven blijft lezen en ik hoop natuurlijk ook altijd dat de lezers hier ook echt iets aan hebben.

  2. Angelique schreef:

    Hoi Sabine,
    Hoe voel je of de angst van jezelf is of van een ander?
    Groetjes Angelique

    • Sabine schreef:

      Hoi Angelique, je komt hier achter door het aan jezelf te vragen. Dat klinkt heel eenvoudig maar zo is het wel. Als je even diep adem haalt en jezelf vraagt ‘is deze angst van mij of van de ander’ dan geeft je intuïtie antwoord. Het kan voorkomen dat er een deel van je angst van jezelf is en een deel van de ander. Ook dat kun je aan jezelf vragen door even stil te zijn en dan je vraag te stellen. Het werkt het beste als je vragen stelt waar ja/nee op geantwoord kan worden. Je vraagt bijvoorbeeld:
      is een deel van deze angst van mij? Je intuïtie antwoord dan met ja/nee

      Het deel van de angst dat niet van jou is kun je met je intentie loslaten, je kunt dit ook doen met een uitademing en visualiseren dat de angst van de ander je lichaam verlaat. Je kunt hierbij ook een positieve affirmatie uitspreken voor de ander, bijvoorbeeld dat je er vertrouwen in hebt dat de ander in staat is om al zijn problemen en angsten op te lossen, of dat je wenst dat de ander de kracht heeft om zijn angsten onder ogen te zien. Je kunt ook compassie en mededogen meezenden. Het maakt hierbij niet uit of je weet van wie die angst is of niet.

      • Angelique schreef:

        Hoi Sabine,
        Dank je wel voor je reactie. Ik heb een man leren kennen die ik erg leuk vind. Mijn eerste gedachte was die gaat mij nooit zien staan. Ok besloot ik toen, dan ga ik eens onderzoeken wat er met mij gebeurt. Dit heeft heel veel inzichten gegeven. Ik ben bang voor het gevoel van verlatenheid.
        Opgegroeid met alcoholistische ouders/scheiding/moeder verloren op 18e/misbruik door neef/veel verlies geleden. Ik heb ontdekt dat ik zodra ik iemand leuk vind alles op alles zet om het gevoel van verlatenheid te voorkomen. Aan de andere kant zou ik zo graag eens liefde willen ontvangen. Maar ik weet niet hoe. Het probleem zit hem erin dat ik de negatieve gedachtes automatisch denk, en voordat ik het weet heb ik al gereageerd. Omdat ik heel goed aanvoel wat er bij de ander gebeurt, Als er afstand genomen wordt dan voel ik dat (en maak er meteen afwijzing van) Als ik mooie dingen voel wordt ik onzeker en ga twijfelen of ik het wel goed boel. ik heb ontdekt dat dit met me gebeurt maar ik weet niet hoe ik dit anders kan doen. Het diep ademhalen helpt wel een beetje maar ik ben er dan te laat mee, want dan heb ik al gereageerd, vaak uit gevoel van afwijzing en dat jaagt mensen weg. Heb je tips?
        Groetjes Angelique

        • Sabine schreef:

          Hoi Angelique, het is al een hele stap dat je je hiervan bewust bent. Bewustwording is stap één. De volgende stap is anders doen. En dat is gemakkelijk en moeilijk tegelijk. Want je brein is gek op de automatische piloot. Je brein is ontworpen voor gemak en om je te beschermen. Zodra er gevaar dreigt echt of ingebeeld reageert je brein onmiddellijk met de fight-flight-freeze reactie. Dit doorbreek je door te ademen. Een andere belangrijke functie van je brein is gemak. Hiervoor creëert je brein automatische piloten. Dit is een vast circuit van denken-voelen-doen. Een automatische piloot ontstaat door herhaling van hetzelfde denken-voelen-doen. We hebben heel veel gemak van deze automatische piloten want zo kunnen we veel dingen doen zonder erover na te denken en zonder inspanning. Maar als we gedrag willen veranderen zit deze automatische piloot in de weg. Want je brein wil gemak en nieuw gedrag betekent inspanning wat je brein liever wil vermijden. Daarom is het soms zo lastig om oude patronen te veranderen. Je hebt naast motivatie ook wilskracht nodig om nieuw gedrag vol te houden. Daarom is mijn eerste tip: hou vol.

          Een tweede tip is: heb compassie met jezelf. Wees niet te streng voor jezelf. Hou van jezelf. Waardeer jezelf, ook als het een keer niet lukt.

          Een derde tip: werk op een dieper niveau aan je grondpatronen en je overtuigingen. Dit kan bij mij in 1-op-1 coaching maar ook in de opleiding die ik geef. Coaching in combinatie met systemisch werken kan ook heel goed bij je passen, omdat je een lange geschiedenis beschrijft van misbruik, alcoholverslavingen en verlies. De oorsprong hiervan ligt vaak in het familiesysteem.

          • Angelique schreef:

            Hoi Sabine,
            Hartelijk dank voor je snelle reactie, ik had zelf ook al de connectie naar het verleden gelegd.
            Ik merk daardoor ook dat veel van mijn reacties uit zelfbescherming voorkomen en zeg nu tegen mezelf wat jij in je blog geschreven hebt. Ik heb genoeg ervaring en kennis opgedaan, ik weet dat ik hier mee om kan gaan.
            Ik heb een sterke persoonlijkheid, weet goed wat ik wil, weet goed hoe ik met andere mensen om wil gaan en weet ook dat ik dat wat ik wil, voel en bedoel niet goed over kan brengen op anderen. Ik besef dat ik met mijn gedrag mensen van me wegjaag in plaats van ze bij me te houden. Maar het mooiste dat ik niet meer doe is twijfelen aan mijn gevoel. Ik heb geaccepteerd dat ik voel dat iemand zich irriteerd, of afstand van me neemt, en dat ik dan boos wordt omdat die persoon niet tegen me zegt wat er aan de hand is. Dit ook stamt af uit mijn jeugd. Mijn vader duwde mij altijd weg, letterlijk maar ook gevoelsmatig. Mijn moeder was overbezorgd, maar sprak nooit uit wat er door haar heen gaat. Gevoelens daar doen wij niet aan. In de hele familie niet zowel van vader als moeders kant. En ik ben een gevoelsmens door en door. Grappig is nu ook dat ik ontdek dat ik mensen aantrek die helemaal niet met hun gevoelens in contact staan. En dat gaat dan even goed, maar al snel vinden ze me irritant. Nu weet ik niet of dit komt door mijn claimgedrag of het feit dat ik met mijn gevoel in contact sta. Maar het zal wel een combinatie zijn. Ik ben dus al een heel eind gekomen. Ik zal me verdiepen in de opleiding die je geeft. In ieder geval merk ik al dat ik mezelf steeds beter voel over mezelf alleen al door te denken ik maak me niet meer zo druk om wat anderen denken, ik mag er gewoon zijn. Met mijn goede en slechte kanten. Dat iemand niet graag bij me wil zijn die zichzelf niet uitspreekt, daar kan ik alleen maar dankbaar voor zijn, want dat past niet bij mij. In plaats van ze te overtuigen dat ik betrouwbaar genoeg ben. En ook de mensen die me zien zoals ik ben willen wel delen wie ze zijn. Ik wijs mensen niet zo snel af omdat ze iets verkeerds hebben gedaan. Maar als ze niet tegen me kunnen zeggen wat hen wel of niet dwars zit dan wekt dat alleen maar onrust en wantrouwen in mezelf op.
            Fijne dag toegewenst

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De KIBA kaartenset nu met 2 gratis meditaties

De KIBA kaartenset bestaat uit de best 56 best gelezen KIBA Momenten van de afgelopen drie jaar.

Bestel nu de KIBA Kaartenset voor € 23,50 inclusief verzendkosten en ontvang deze 2 meditaties gratis.

  • Een Yoga Nidra Meditatie waarin je een boodschap ontvangt van je innerlijke mentor ter waarde van € 9,95
  • Een meditatie waarmee jij je blokkades laat verdwijnen, ter waarde van € 9,95